De Kamer wil de energiebelasting op gas structureel met 200 miljoen euro verlagen per 2024. Ook de accijnsverhoging op brandstof gaat volgend jaar niet door als het aan een meerderheid van de partijen ligt.
De energiebelasting op gas zou in 2024 fors omhoog gaan. Nu wil een groot deel van de Kamer deze belasting structureel met 200 miljoen euro verlagen. Als deze verlaging geheel wordt verrekend met de energiebelasting op gas zou dit zo’n 2 cent per kubieke meter schelen, dat betekent nog steeds een verhoging.
Het tarief voor een jaarlijks gasverbruik tot 170 duizend kubieke meter zou van 59 cent per m3 naar 71 cent (inclusief btw) stijgen. Voor elektriciteit daalt de energiebelasting van 15 naar 13 cent. Door gas duurder te maken dan stroom wil het kabinet burgers stimuleren over te stappen naar ‘duurzame of elektrische warmteopties’. Wie zelf elektriciteit opwekt met zonnepanelen, en die stroom vervolgens zelf verbruikt, hoeft daarover geen energiebelasting te betalen.
Voor een gemiddeld huishouden komt de energiebelasting in 2023 op 961 euro, daarvan wordt een groot deel kwijtgescholden. Er geldt een vermindering van 597 euro inclusief btw op de energiebelasting. Dit stijgt volgend jaar naar 603 euro.
In het Belastingplan voor 2024 is voorgesteld om een nieuwe schijf voor gas in te voeren, voor verbruik tot 1.000 kubieke meter. Dit biedt de mogelijkheid om een ander tarief voor die kleinverbruikers in te voeren. Meerdere partijen willen juist in deze nieuwe schijf de energiebelasting verlagen. Het gemiddelde Nederlandse huishouden verbruikt 1.200 kubieke meter gas per jaar.
Accijnsverlaging brandstof vooral gunstig voor hogere inkomens
De beslissing van de Tweede Kamer om de accijnsverhoging op brandstof terug te draaien, is vooral gunstig voor hogere inkomens. Dat blijkt uit onderzoek van ING. Met CBS-cijfers uit het Budgetonderzoek van 2015 laat de bank zien dat huishoudens met de hoogste inkomens ook het meeste geld uitgeven aan brandstof: ruim €2.300 euro per jaar. Voor de laagste inkomensgroep is dit ongeveer €400.
Uit de cijfers blijkt verder dat huishoudens met lage inkomens minder vaak een auto hebben en minder kilometers rijden dan hogere inkomens. Het tegenhouden van de accijnsverhoging zal dus vooral een verlichting zijn voor huishoudens die sowieso al meer te besteden hadden.
(bron: Volkskrant, 21-09-2023)
Energiebelasting op gas blijft stijgen in 2024, ook na reparatie Tweede Kamer
Moderator: Jeroen