2 Waarom eigen verbruik zonnestroom nog vrij laag is

inclusief energiecontracten

Moderator: Jeroen

Post Reply
Maarten
Posts: 138
Joined: Wed Aug 30, 2023 8:03 am

2 Waarom eigen verbruik zonnestroom nog vrij laag is

Post by Maarten »

De meeste mensen met zonnepanelen gebruiken nu zo’n 30% van de stroom die ze opwekken zelf. Dat heeft voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal uitgezocht. De rest van de opgewekte stroom leveren ze aan het elektriciteitsnet. Dat dit percentage vrij laag is, is helemaal niet gek. Hier zijn verschillende redenen voor:

- Zonnepanelen wekken 's middags de meeste stroom op. Dan zijn veel mensen op hun werk.
- Zonnepanelen wekken niet elke dag evenveel stroom op. In de zomer wekken ze bijvoorbeeld meer op dan in de winter. Dit betekent ook dat ze op sommige dagen minder opwekken dan je nodig hebt, maar op andere dagen juist veel meer dan je zelf kan opmaken.

volgende >>

(bron: eigen huis, 27-06-2026)
Post Reply